Jaka sprężarka do warsztatu samochodowego będzie najlepsza?

Obecnie trudno znaleźć warsztat samochodowy, który w swojej codziennej pracy nie wykorzystuje sprężonego powietrza. Medium to niezwykle ułatwia i przyspiesza pracę, jednocześnie umożliwiając zwiększenie zysków z prowadzonej działalności. Dlatego też warto znaleźć sprężarkę powietrza dostosowaną do potrzeb i specyfiki pracy w warsztacie samochodowym. Podpowiadamy, jaki kompresor będzie najlepszy i który warto wybrać do warsztatu samochodowego.

Jaka sprężarka do warsztatu — tłokowa czy śrubowa?

Sprężone powietrze i zasilane nim narzędzia pneumatyczne z każdym dniem zyskują nowych zwolenników. Tym samym bardzo często nie trzeba nawet przekonywać o zasadności inwestycji w kompresor, również do warsztatu samochodowego. Rynek sprężarek powietrza jest niebywale bogaty. Sprawia to, że bez znajomości urządzeń oraz ich wad i zalet trudno jest dobrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do danej sytuacji i zakładu. Dlatego tak ważne jest wstępne rozeznanie w tematyce. 

Pierwszy krok w wyborze pomiędzy sprężarkami powietrza rozpoczyna się od podjęcia decyzji o zakupie sprężarki śrubowej lub kompresora tłokowego. Różnią się one nie tylko budową, ale również zastosowaniem oraz mocą.

Śrubowe sprężarki powietrza uzyskują kompresję powietrza poprzez nieustannie zmniejszanie przestrzeni pomiędzy obracającymi się śrubami. Ich największą zaletą jest możliwość ciągłej pracy, bez przerw i dodatkowego chłodzenia. Ma to swoje uzasadnienie w pracy wykonywanej w zakładach produkcyjnych i przemysłowych. Okazuje się jednak znacznie mniej przydatne w warsztatach samochodowych. Istotną wadą kompresorów śrubowych jest dużo wyższa cena zakupu. Dodatkowo ze względu na swoją ciągłą pracę są źródłem dużo wyższych rachunków za energię elektryczną.

Drugą z możliwości są tłokowe sprężarki powietrza. Różnią się one od swoich śrubowych odpowiedników w wielu aspektach, co jest widoczne już na poziomie budowy i zasady funkcjonowania. W kompresorach tłokowych sprężenie powietrza odbywa się poprzez zastosowanie posuwistego ruchu tłoka w cylindrze i zmniejszania objętości zassanego powietrza. Dla osiągnięcia większego ciśnienia końcowego można zastosować sprężarki stosujące mechanizm dwustopniowego sprężania. Gaz przechodzi w nich stopniowo przez dwa cylindry, gdzie w pierwszym zostaje wstępnie skompresowany a w drugim, przechodzi ponownie przez proces kompresji. Ogromną zaletą kompresorów tłokowych jest niska cena zakupu i serwisowania. Nie są wprawdzie dostosowane do pracy ciągłej, jednak w warsztatach nie jest to wymagane. Tym samym ze względu na swoją charakterystykę i sposób pracy to właśnie tłokowe sprężarki powietrza są urządzeniami polecanymi do warsztatów samochodowych, jak również do warsztatów wulkanizacyjnych.

Sprężarka olejowa czy bezolejowa do warsztatu samochodowego

Sprężarki powietrza są ponadto dostępne jako urządzenia olejowe lub bezolejowe. Dotyczy to zarówno kompresorów śrubowych, jak i tłokowych. W olejowych sprężarkach powietrza komponenty robocze są smarowane i chłodzone przy użyciu oleju. Dzięki temu urządzenia te osiągają większe ciśnienie robocze, a elementy kompresora nie zużywają się tak intensywnie. Dodatkowo sprężarki tego typu wymagają rzadszego serwisowania, w porównaniu do urządzeń bezolejowych, ze względu na mniejszą częstotliwość występowania awarii i usterek. 

Wadą urządzeń olejowych do sprężania powietrza jest ryzyko dostania się drobinek oleju do sprężonego powietrza. Jest to sytuacja, która ma miejsce pomimo zastosowanych systemów filtracji. Jednak olejowe sprężarki powietrza doskonale sprawdzają się wszędzie tam, gdzie minimalne zanieczyszczenie sprężonego powietrza nie powoduje obniżenia jakości wykonywanej pracy czy wytwarzanych produktów. Doskonałym przykładem są tutaj warsztaty samochodowe i wulkanizacyjne, gdzie olejowe sprężarki tłokowe są najczęstszym i najlepszym wyborem.

Kompresory bezolejowe, choć pozwalają osiągać sprężone powietrze klasy “0”, czyli najwyższej czystości, to jednak efektywność ich pracy jest nieco niższa. Dodatkowo brak czynnika smarującego przekłada się także na krótszą żywotność maszyn i konieczność częstszego serwisowania. Nie nadają się więc do pracy na potrzeby zakładów samochodowych.

Tym samym najlepszym wyborem sprężarki powietrza dla warsztatu samochodowego jest wybór kompresora tłokowego olejowego.

źródło: czemar.pl

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Subscribe to My Newsletter

Subscribe to my weekly newsletter. I don’t send any spam email ever!